Löysin Autuutta aivoille -blogin, jossa käsitellään kysymykseni teemaa.
”Muisti joutuu koville, kun sitä tykitetään liiallisella tiedolla ja tehtävillä sekä toistuvilla keskeytyksillä. Aivotutkijoiden mukaan jokaisen keskeytyksen jälkeen kestää vähintään parikymmentä minuuttia palata työn alla olevaan asiaan.”
”Jos tarkkaavaisuus jakaantuu moneen suuntaan, ei uusi tieto koskaan pääse varastoitumaan kunnolla muistiin. Se vilahtaa ohi ja katoaa, vaikka varastotilaa olisi aivoissa yllin kyllin. Jos emme keskity, emme myöskään pysty painamaan asioita pitkäkestoiseen muistiin. Oppiminen ja muistaminen on mahdotonta ilman tarkkaavaisuutta. Näin sanoo myös Torkel Klingberg, Tukholman Karoliinisen instituutin kognitiivisen neurotieteen professori.”
Samaan teemaan liittyen löysin mielenkiintoisen Helsingin Sanomien kolumnin Aivoissamme on juuri nyt ruuhkaa – ja se tekee meistä tyhmempiä, jossa mielenkiintoinen asia on moniajon vaikutus tuottavuuteen.
”Hidastumme. Yhdysvaltalainen neurotieteilijä ja psykologi David Meyer on laskenut, että multitasking laskee tuottavuuttamme jopa 40 prosenttia.”
Minkälainen on yhteiskunnan tulevaisuus, johon oppilaita peruskoulussa tällä hetkellä kasvatamme? Pitääkö jatko-opiskelussa tulevaisuudessa pystyä lukemaan tenttikirjoja? Kirjoitetaanko työpaikoilla jatkossa enää raportteja ja ohjeistuksia?
”Hidastumme. Yhdysvaltalainen neurotieteilijä ja psykologi David Meyer on laskenut, että multitasking laskee tuottavuuttamme jopa 40 prosenttia.”
Minkälainen on yhteiskunnan tulevaisuus, johon oppilaita peruskoulussa tällä hetkellä kasvatamme? Pitääkö jatko-opiskelussa tulevaisuudessa pystyä lukemaan tenttikirjoja? Kirjoitetaanko työpaikoilla jatkossa enää raportteja ja ohjeistuksia?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti