torstai 29. tammikuuta 2015

Yksilöllinen eteneminen yläkoulussa

Yksilöllinen oppiminen sopii yläkoulun matematiikkaan sopivasti annosteltuna. Hybridimallilla turvallisesti kohti itsenäistä vastuunottamista omasta oppimisesta.

Opettamani 9. luokkalaiset kokevat, että yksilöllinen eteneminen sopii opetettujen asioiden itsenäiseen harjoitteluun ja syventämiseen. Olen kokeillut tänä syksynä hybridimallia, jossa olen hyödyntänyt perinteisen opetuksen ja yksilöllisen oppimisen mahdollisuudet. Toisen 9. luokan kanssa olemme opiskelleet trigonometriaan liittyvät teoriat vauhdikkaammin kuin normaalisti harjoitellen teorioiden väleissä vähän opiskeltua asiaa. Ennen osaamisnäyttöä eli koetta olen jättänyt pari viikkoa, jolloin oppilaat harjoittelevat trigonometriaa omaan tahtiin omalla tasollaan. Aluksi suurin osa alkoi tehdä perustehtäviä ja muutamat alkoivat tehdä suoraan haastavampia tehtäviä teemasta. Itsenäisen työskentelyn aikana kiertelen auttamassa oppilaita ja osa oppilaista haluaa pyytää tukea tehtäviin myös luokkakavereiltaan. 

Oppilaat eivät haluaisi opiskella kaikkea itsenäisesti, vaan kokevat opetustuokiot hyödyllisinä. Oppilaiden mielestä oppikirjan teoriasta ei saa selkoa itsenäisesti opiskellen ilman opetustuokiota. Opetustuokioissa olen pyrkinyt entistä enemmän tarjoamaan vinkkejä ja ideoita, joita ei kirjoista tai verkosta ole löydettävissä sekä perusesimerkin teemaan liittyvästä ongelman ratkaisemisesta.

Toisen 9. luokan kanssa olemme edenneet yläkoulun oppisisällöt nopeammin yläkoulun aikana, jolloin käytämme alkukevään koko peruskoulun matematiikan asioiden kertaamiseen tai vaihtoehtoisesti oppilas voi tehdä haastavampia tehtäviä lukio-teemalla. Jokainen tekee innokkaasti oman tasoisiaan tehtäviä omalla vauhdilla. Oppilaat ovat motivoituneita, kun asiat on opetettu yläkoulun aikana ja kyseessä on vain kokonaisuuksien hahmottaminen ja opitun mieleen palauttaminen.

Motivoitunut oppilas voi alkaa edetä tunneillani matematiikan kurssia omaan tahtiin tai tehdä lukion pitkää matematiikkaa oppituntien oheismateriaalina. Koko luokan kohdalla koen haasteellisena yläkoulussa täydellisen yksilöllisen oppimisen, jossa oppilaan pitää vastata itse koko opiskelun edistämisestä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti