maanantai 5. tammikuuta 2015

Menestys vaatii työtä

Joululoman aikana olen ehtinyt lueskelemaan opetukseen, uuteen opetussuunnitelmaan sekä TVT:n opetuskäyttöön liittyviä kirjoituksia verkosta ja sosiaalisesta mediasta. Yleisesti myönnetään ongelma, että oppimistulokset ovat laskussa ja oppilaiden kouluviihtyvyys on heikentynyt. Matematiikkalehti Solmun artikkelissa Marjatta Näätänen toteaa, että ”kansainvälinen, saavutetun ajattelun abstraktiotasoa mittaava TIMSS-arviointitutkimus osoittaa, että Suomen 8.-luokkalaisten osaaminen on pudonnut viimeisten 12 vuoden aikana yhden vuosiluokan verran!”

Nyt pyritään löytämään keinoja oppimistulosten nostamiseen ja viihtyvyyden lisäämiseen opetusmenetelmiä muuttamalla. Näen erittäin tärkeänä hyödyntää TVT:n mahdollisuuksia järkevästi opetuksen tukena ja käyttää uusia sekä vanhoja opetusmenetelmiä vaihtelevasti. Suurimmassa osassa kirjoituksia on kuitenkin jätetty kirjoittamatta tosiasia, että oppiminen on työtä ja opiskeluun tarvitaan omaa motivaatiota. Uudet eikä vanhat opetusmenetelmät tuota itsestään oppimista.

Jos käyn kerran jääkiekkoharjoituksissa, niin olenko hyvä jääkiekkoilija? En tietysti ole, kun menestyminen edellyttää paljon harjoittelua. Matematiikan opiskelukin vaatii pitkäjänteistä ja sinnikästä työn tekemistä. Oppitunneilla oppilaille muistutan, että en ole opettamassa heille itsessään matemaattisia ratkaisumenetelmiä tai matematiikan tehtävien tekemistä, vaan niiden kautta tuen heidän matemaattisen ajattelun kehittymistä.

”Matematiikan opetuksen tehtävänä on kehittää oppilaiden loogista, täsmällistä ja luovaa matemaattista ajattelua. Opetus luo pohjan matemaattisten käsitteiden ja rakenteiden ymmärtämiselle sekä kehittää oppilaiden kykyä käsitellä tietoa ja ratkaista ongelmia.” (OPS 2016)

Huomasin Alli Huovisen mielipidekirjoituksen Punainen viiva muistuttaa matematiikan merkityksestä, jossa hän toteaa ”Totuus kuitenkin on, että matematiikkaa tarvitaan yhä enemmän, vaikka sitä osataan entistä vähemmän.” Tulevaisuudessa ei enää riitä, että osaa laskea matematiikan tehtäviä, vaan pitää ymmärtää matematiikkaa. Tulevaisuuden teknologia robotteineen edellyttää, että ymmärrämme miten laitteet toimivat ja ratkaisevat ongelmia. Ei siis riitä, että esimerkiksi osaa ratkaista yhtälön, vaan pitää myös ymmärtää miksi yhtälö ratkaistaan juuri tietyllä tavalla.

Kankaanpään yhteislyseon sivuilta löysin hyvän ohjeistuksen matematiikan opiskeluun, jota voi soveltaa myös peruskoulun matematiikassa. Keskeisimmät asiat ohjeistuksesta on hyvä muistuttaa itselle jokaisen matematiikan kurssin alussa.
1. Usko itseesi.
2. Asenne ja halu ratkaisee.
3. Ahkeruus. Menestys vaatii työtä.
4. Ymmärtämällä oppiminen on kaiken alku ja juuri.

”Ei oo motii” toteaa oppilaat, kun ei opiskeleminen tunnu kiinnostavan. Iltalehdessä oli mielenkiintoinen uutinen: Tohtoriksi vain parikymppisenä - mitä hän teki toisin? Tuomas on hyvä esimerkki nuorille, että oma motivaatio tekemiseen vie pitkälle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti