Joululoman aikana olen ehtinyt lueskelemaan opetukseen,
uuteen opetussuunnitelmaan sekä TVT:n opetuskäyttöön liittyviä kirjoituksia
verkosta ja sosiaalisesta mediasta. Yleisesti myönnetään ongelma, että
oppimistulokset ovat laskussa ja oppilaiden kouluviihtyvyys on heikentynyt. Matematiikkalehti Solmun artikkelissa Marjatta Näätänen toteaa, että ”kansainvälinen, saavutetun
ajattelun abstraktiotasoa mittaava TIMSS-arviointitutkimus osoittaa, että
Suomen 8.-luokkalaisten osaaminen on pudonnut viimeisten 12 vuoden aikana yhden
vuosiluokan verran!”
Nyt pyritään löytämään keinoja oppimistulosten nostamiseen
ja viihtyvyyden lisäämiseen opetusmenetelmiä muuttamalla. Näen erittäin
tärkeänä hyödyntää TVT:n mahdollisuuksia järkevästi opetuksen tukena ja käyttää
uusia sekä vanhoja opetusmenetelmiä vaihtelevasti. Suurimmassa osassa
kirjoituksia on kuitenkin jätetty kirjoittamatta tosiasia, että oppiminen on
työtä ja opiskeluun tarvitaan omaa motivaatiota. Uudet eikä vanhat opetusmenetelmät tuota itsestään oppimista.
Jos käyn kerran jääkiekkoharjoituksissa, niin olenko hyvä jääkiekkoilija?
En tietysti ole, kun menestyminen edellyttää paljon harjoittelua. Matematiikan
opiskelukin vaatii pitkäjänteistä ja sinnikästä työn tekemistä. Oppitunneilla
oppilaille muistutan, että en ole opettamassa heille itsessään matemaattisia ratkaisumenetelmiä
tai matematiikan tehtävien tekemistä, vaan niiden kautta tuen heidän
matemaattisen ajattelun kehittymistä.
”Matematiikan
opetuksen tehtävänä on kehittää oppilaiden loogista, täsmällistä ja luovaa
matemaattista ajattelua. Opetus luo pohjan matemaattisten käsitteiden ja rakenteiden
ymmärtämiselle sekä kehittää oppilaiden kykyä käsitellä tietoa ja ratkaista
ongelmia.” (OPS 2016)
Huomasin
Alli Huovisen mielipidekirjoituksen Punainen viiva muistuttaa matematiikan merkityksestä, jossa hän toteaa ”Totuus kuitenkin on, että matematiikkaa
tarvitaan yhä enemmän, vaikka sitä osataan entistä vähemmän.” Tulevaisuudessa
ei enää riitä, että osaa laskea matematiikan tehtäviä, vaan pitää ymmärtää
matematiikkaa. Tulevaisuuden teknologia robotteineen edellyttää, että
ymmärrämme miten laitteet toimivat ja ratkaisevat ongelmia. Ei siis riitä, että
esimerkiksi osaa ratkaista yhtälön, vaan pitää myös ymmärtää miksi yhtälö
ratkaistaan juuri tietyllä tavalla.
Kankaanpään
yhteislyseon sivuilta löysin hyvän ohjeistuksen matematiikan opiskeluun, jota
voi soveltaa myös peruskoulun matematiikassa. Keskeisimmät asiat ohjeistuksesta
on hyvä muistuttaa itselle jokaisen matematiikan kurssin alussa.
1.
Usko itseesi.
2. Asenne ja halu ratkaisee.
3. Ahkeruus. Menestys vaatii työtä.
4. Ymmärtämällä oppiminen on kaiken alku ja juuri.
2. Asenne ja halu ratkaisee.
3. Ahkeruus. Menestys vaatii työtä.
4. Ymmärtämällä oppiminen on kaiken alku ja juuri.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti