torstai 15. tammikuuta 2015

Tulevaisuuden oppiminen ja osaaminen

Viime viikonloppuna osallistuin koulun VESO-koulutukseen, jossa teemoina tulevaisuuden oppiminen ja osaaminen. Koulutuksen aluksi pääsimme kuuntelemaan kaksi alustusta teemasta. Ensimmäisenä kansanedustaja Mikael Jungner kertoi ajatuksia mihin suuntaan maailma on menossa. Esitys oli erittäin mielenkiintoinen ja mukaansa tempaava. Hän kertoi vanhasta ja uudesta maailmasta sekä niiden oleellisimmista eroista. Vanhassa maailmassa tehdään strategioita ja raportoidaan toiminnasta. Uudessa maailmassa heitellään koepalloja ja jatketaan niiden ideoiden pohjalta, jotka näyttävät toimivan. Uusi maailma on vanhaa maailmaa joustavampi.

Opettajan roolista jäin miettimään uuden ja vanhan maailman työntekijöiden eroja. Vanhan maailman hyvä työntekijä on osaava, tottelevainen ja ahkera. Uuden maailman työntekijältä odotetaan luovuutta, intohimoa sekä aloitteellisuutta. Jungnerin mukaan kummankinlaisia työntekijöitä tullaan tarvitsemaan jatkossa ja jokaisen tulee löytää itselleen sopiva työtehtävä omien ominaisuuksiensa mukaan. Jäin miettimään miten opettajana parhaiten tuen oppilaideni kehittymistä, jotta he pärjäävät tulevalla työurallaan?

Toisena puhujana koulutuksessa oli opetusneuvos Martti Hellström, joka kertoi näkemyksiään ennen joulua julkaistusta perusopetuksen opetussuunnitelmasta. Hän esitteli perusopetuksen kasvatuspäämäärän sekä kertoi tulkintojaan mikä muuttuu perusopetuksen opetussuunnitelmassa. Hellströmin esitys oli erittäin mielenkiintoinen ja herätti paljon pohdittavaa siitä mikä todella muuttuu uudessa opetussuunnitelmassa. Jatkona näille hyville esityksille pääsen tammikuun lopussa tutustumaan OPH:n koulutuksessa matematiikan opetussuunnitelman muutoksiin.


Lego-robotit odottavat jo innokkaasti oppilaita. Eiköhän robottien ohjelmointi tue luovuutta, intohimoa sekä aloitteellisuutta?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti