sunnuntai 8. helmikuuta 2015

Matematiikan oppimisen iloa

Tuomelan koulun 6.-luokkalaisille järjestetty matematiikkapajatoiminta on päässyt hyvään vauhtiin tammikuun aikana. Matematiikkapajat kokoontuvat tiistaiaamuisin tunnin verran, jolloin Hämeenkylän koulun 8A-luokkalaiset ohjaavat omia neljän oppilaan ryhmiään. Ryhmien toiminta on ylittänyt ohjaavien opettajien odotukset jo ensimmäisen kuukauden aikana. 6.-luokkalaisille tarjotaan pajoissa ylöspäin eriyttävää materiaalia oman tasonsa mukaisesti ja 8.-luokkalaiset opettelevat ryhmien ohjaamista.

Ensimmäisillä viikoilla jännitystä on ollut ilmassa. Ensi viikosta lähtien toiminta on kaikille oppilaille tuttua, kun ryhmät ovat tavanneet kaikki ohjaavat oppilaansa kertaalleen. Jokainen 8.-luokkalainen käy ohjaamassa omaa ryhmäänsä neljän viikon välein. Jokaiselle ryhmälle on varattu koululta oma tila, jossa ryhmä kokoontuu ratkomaan tehtäviä. Oppilaiden yhteistyö sujuu saumattomasti.

Kaikkien kuuden ryhmän ohjaavat oppilaat kokoontuivat matematiikan tunnilla torstaina pohtimaan ensimmäisten neljän viikon kokemuksia. Tehtävänä oli pohtia hyvin menneitä asioita sekä kehityskohtia oman ryhmän toiminnassa. Kaikki ryhmät olivat hyvin tyytyväisiä projektiin ja 6.-luokkalaisten toimintaan ryhmissä. Tärkeimpänä kehityskohtana ryhmät kokivat vuorovaikutuksen lisäämisen ryhmien toiminnassa. Ohjaajat kaipaavat enemmän keskustelua matematiikasta ryhmien tapaamisiin.


Seuraavien neljän viikon teemaksi voisi ottaa erään ohjaajatiimin kehitysidean: ”Enemmän puhetta vähemmän työtä!” Tavoitteena on opetella keskustelemaan matematiikan tehtävistä ja kysymään entistä enemmän apua tehtäviin.

Ryhmistä huokuvaa oppimisen iloa ei voi kuvailla sanoin, vaan se pitää kokea. Alkuperäisen suunnitelman mukaan minun piti olla vain ensimmäisen kuukauden ajan mukana käynnistämässä ryhmien toimintaa, mutta en voi olla jatkossa poissa, koska haluan ehdottomasti olla seuraamassa ryhmien kehitystä ja aistimassa oppimisen riemua!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti