Olen muutaman ryhmän kanssa pilotoinut robottien ohjelmointia. Ajattelen, että ideana on lähteä testaamaan miten robotti liikkuu annettavilla käskyillä – kokeilemalla voittoon! Oppilaat ovat todella hyvin saaneet ideasta kiinni – tunneilla on ollut tekemisen meiniki. 7.-luokkalaiset sanoivat ensimmäisen robo-tunnin jälkeen, että ”Oli paras oppitunti!”.
Olen yrittänyt etsiä verkosta ideoita ja ohjeita Lego-robottien opetuskäyttöön. Huonosti on kukaan kirjoittanut ohjeita. Olen etsiskellyt myös vinkkejä erilaisten kontaktien kautta ympäri Suomen. Ajattelin, että jaan blogini kautta hyviä käytäntöjä ja oppimisideoita, joita oppilaani tuottavat robo-tunneillani.
Ensimmäisenä tehtävänä on robo-tunneilla ollut saada robo kulkemaan täsmälleen annetulta viivalta toisella viivalle – ei yli eikä alle. Seuraavassa video ensimmäisenä tehtävän hyväksytysti suorittaneesta robosta.
Toisena tehtävänä on tarkoituksena saada robo ajamaan tuolin
ympäri mahdollisimman läheltä jalkoja, joka oli jo selkeästi haastavampaa ja tehtävän
lopullinen ratkaiseminen jäi seuraavalle robo-tunnille.
9.-luokkalaisten oppilaiden ajatuksia ensimmäisiltä
robo-tunneilta:
- Oli kivaa, opin vähän ohjelmointia.
- Hankalaa, mutta mielenkiintoista.
- Ihan mahtavaa!
- Joutui käyttämään ”aivoja”.
- Ohjelmoidaan jatkossakin roboja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti