tiistai 25. marraskuuta 2014

Tablettien pedagogiikkaa etsimässä

Tabletit yleistyvät opetuksessa ja tulevat tarjoamaan opetukseen uusia mahdollisuuksia. Helposti uutisia lukiessa tulee mielikuva, että tabletin tuominen oppimistilanteeseen tuottaa itsessään oppimista. Tabletti ei tuo itsessään haluttua oppimista. Kun lähdetään etsimään sovelluksia ja toimintamalleja, joiden avulla voidaan toteuttaa oppimistilanteita uudella tavalla, saadaan tabletit tukemaan oppimistilannetta.

Satu Helppolainen LUMA.fi –sivustolla julkaistussa kirjoituksessaan TVT:n opetuskäyttö haltuun: tulevaisuuden taitoja opettelemassa ja opettamassa pohtii juuri näitä kysymyksiä hyvin.

Tutustuin viime viikolla yHomework-sovellukseen, joka ratkaisee sujuvasti ensimmäisen asteen yhtälöt, toisen asteen yhtälöt sekä yhtälöparit. Vastauksen lisäksi sovellus tuottaa ruudulle ratkaisun välivaiheineen. Sovellus ratkaisee yhtälöt lisäämis- ja vähentämismenetelmällä. Matematiikan opettajana tietysti mietityttää, onko sovellus mahdollisuus vai uhka oppimisen kannalta? Näkisin, että pedagogisesti oikein käytettynä sovellus on loistava mahdollisuus saada tukea oppimiselle, jos yhtälön ratkaiseminen ei muuten tunnu avautuvan. Opettajan tulee ohjata oppilasta jatkossa entistä enemmän hyödyntämään sovelluksia oppimisen tukena. 



Torstaina menen innolla Vantaan kaupungin Appsimessuille, jos sieltä löytäisin pedagogisesti perusteltuja sovelluksia, joilla voin jatkossa opetuksessa tukea oppimista.    

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti