7D-luokalla on ollut ainutlaatuinen mahdollisuus päästä käyttämään syksyllä julkaistua sähköistä matematiikan oppimateriaalia. DigiSuorassa oppilas pääsee tekemään omaa tasoaan vastaavia tehtäviä, kun palvelu seuraa oppilaan osaamisen kehittymistä. Opiskeltavista teemoista löytyy palvelusta tehtäviä, jotka on mahdollista generoida annettujen raja-arvojen puitteissa ja lisäksi tehtävätyypit ovat sellaisia, että palvelu osaa antaa oppilaalle palautteen tehtävän suorittamisesta.
Ohjelma generoi oppilaalle tehtäviä, joten kaksi oppilasta ei saa välttämättä ollenkaan juuri samoja tehtäviä. Opettajan on mahdollisuus seurata oppilaiden opiskelun etenemistä Majakka-palvelusta, johon kaikki oppilaan tekemät tehtävät tallentuvat reaaliajassa. Oppilas voi harjoitella kaikkia teemoja rajattomasti ohjelman arpoessa aina uusia tehtäviä kaikista tehtävätyypeistä.
Olemme tehneet tehtäviä muutamalla tunnilla koulussa, mutta jatkossa tulen antamaan oppilaille sähköisiä kotitehtäviä. Viime viikolla oppitunnin lopussa pyysin oppilaita kertomaan kokemuksiaan matematiikan sähköisestä oppimateriaalista XC Collaboration-sovelluksen avulla. Oppilaat kirjautuivat tietokoneen selaimella verkkosivulle, josta pääsivät lähettämään ajatuksensa yhteistoiminnalliselle valkotaululle. Asetuksista olisi voinut valita myös, että ajatukset asetellaan taululle sarakkeisiin, mutta valitsin kokeilumielessä random-asettelun, joka näyttää vähän kaaosmaiselta:
XC Collaboration -sovellusta tulen jatkossa hyödyntämään oppitunneilla, kun haluan saada kaikki mukaan opetukseen. Sovellus toimii myös kaikilla älypuhelimilla ja tableteilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti