Aloitin WhatsAppin käytön opettajana pari vuotta sitten muutamien oppilaiden kanssa opiskeluun liittyvillä viesteillä. Tammikuussa koulumme Oppilasagentit ehdottivat, että TVT:n kehityksestä vastaavat oppilaat haluaisivat keskustella ja tiedottaa WhatsAppissa. Näin ollen perustin ensimmäisen oppimiseen liittyvän ryhmän Oppilasagenteille.
Olen jo pidempään pohtinut valvontaluokalle WhatsApp-ryhmän perustamista. Kaikkeen uuteen liittyy tietysti riskit, mutta riskien ottaminen voi synnyttää myös loistavia menestystarinoita. Viime perjantaina loin luokalleni WhatsApp-ryhmän oppilaiden toiveen mukaisesti. Luokan ryhmä, jossa kaikki oppilaat ovat jäsenenä, mahdollistaa aivan uudenlaisen keskustelukulttuurin syntymisen luokan oppilaiden välillä.
Viestintäkanavana WhatsApp tuntuu olevan toimivampi, tutumpi, nopeampi kuin Wilma-viestit, joita olen aiemmin käyttänyt. Oppilaat ovat paremmin tavoitettavissa ja vastaavat viesteihin innokkaammin kuin Wilma-viesteihin. Jo muutaman päivän kokemuksella ryhmä näyttää lisäävän yhteisöllisyyttä ja kannustaa uudenlaiseen keskusteluun verkkovälitteisesti.
Edellytyksiä ryhmän toiminnalle on säännöt ja niiden noudattamisen valvominen. Opettajan kannattaa ehdottomasti olla ylläpitäjän roolissa, jolloin hän pystyy puuttumaan helpoimmin väärinkäytöksiin.
Luokkani WhatsApp-ryhmän säännöt:
”Kouluun liittyviä asiallisia viestejä voi laittaa ryhmään arkisin klo 7.30-21.00 ja sunnuntaina klo 18.00-21.00. Ryhmän nimen ja kuvakkeen muuttaminen on kielletty.”
Luokan WhatsApp-ryhmässä opitaan myös, että somessa voi toimia asiallisesti ja toisia kunnioittavasti! Kokeilkaa uusia ideoita, ne kannattavat!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti