Oppilaalla tulee olla jatkossa mahdollisuus monipuoliseen osaamisen osoittamiseen, mutta ymmärtääkseni on se niin nykyäänkin ollut. Samaan aikaan julkisuudessa on kirjoituksia, joissa halutaan erityisesti matematiikasta kokeiden poistamista osaamisen näyttönä. Onko monipuolisuutta poistaa matematiikassa mahdollisuuksia osoittaa osaamistaan? Monipuolisuus mielestäni tarkoittaa mahdollisuuksien lisäämistä eikä vähentämistä. Ennemmin kuin kokeiden poistamisen puolesta äänestäisin kokeiden roolin ja toteutuksen muutoksen puolesta. Hyvin toteutettu ja oppimista tukeva koetilanne tarjoaa hyvän oppimiskokemuksen oppilaalle.
Itse olen jo useamman vuoden toteuttanut matematiikan kokeet niin, että oppilaalla on turvallisesti mahdollisuus kysyä, jos jää jumiin jossain tehtävässä. Oppilasta auttaessani huomaan samalla mikä osa oppilaan osaamista kaipaa vielä kertaamista. Kokeen lisäksi tarjoan oppilaille useampia osaamisen näyttömahdollisuuksia, joita ovat mm. taitotestit, tuntityöskentely, tuntiaktiivisuus, haastavampien tehtävin ratkaiseminen, tukiopetuksessa osaamisen osoittaminen sekä kotityöskentely.
Suuri osa oppilaista näyttää kaipaavan kokeita. Oppilaat haluavat mitata omaa osaamistaan ja näyttää itselleen, kuinka osaavat asioita. Kokeessa osaamisen osoittaminen on taito, joka kannattaa peruskoulun jälkeen osata jatko-opinnoissa, joissa joutuu osoittamaan osaamistaan monesti perinteisesti kokeella.
Koe on peili niin oppilaalle kuin opettajallekin. Jos koe menee heikosti tai huonommin kuin tuntityöskentely edellyttää, niin voi lähteä miettimään johtuuko huono koe tulos koetilanteesta vai oppilaan taidoista. Opettaja voi pohtia kuinka voisi tukea oppilasta toisella tavalla oppimaan asioista. Oleellista on pohtia, kuinka koe arvosana vaikuttaa oppilaan aineen arvosanaan lukukausi arvioinissa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti