tiistai 30. joulukuuta 2014

Matematiikka on tunneaine

Neljä vuotta sitten kävin kahvipöytäkeskustelua koulupsykologin kanssa yleisesti opiskelusta. Juttelimme myös matematiikan opiskelusta ja hän sanoi, että ”matematiikka on tunneaine”. Tuon keskustelun jälkeen jäin pohtimaan matematiikkaan liittyviä tunteita. Olen huomannut, että tunteet todella ohjaavat oppilaita positiivisesti ja negatiivisesti matematiikan opiskelussa. Nuo kolme sanaa ovat vaivanneet minua niin paljon, että toimintani opettajan roolissa on muuttunut kuluneiden neljän vuoden aikana.

eDimensiossa julkaistiin syksyllä Matematiikka on tunnettaja mielikuvitusta –blogijuttu, jossa käsiteltiin juuri samaa teemaa. 

Olen omassa opetuksessani huomannut muutaman ilmiön, joihin tuntuu juuri tunteilla olevan vaikutusta. Viime vuosina näihin ilmiöihin olen pyrkinyt löytämään selityksiä ja auttamaan oppilaita omalla toiminnallani.

”Kun en osaa matematiikkaa, niin olen huono.”
Oppilaat määrittävät itseään liian usein matematiikan osaamisen kautta. Jos en osaa matematiikkaa, niin en ole hyvä missään. Yritän opetuksessani tukea oppilasta näkemään, että hänen menestyminen ja lahjakkuus löytyy joltain toiselta osa-alueelta elämästä, vaikkei matemaattisesti olisikaan niin huippu hyvä. Mistä nousee matematiikan ylikorostunut asema omien kykyjen arviointiin?

”Miksi ei saa olla hyvä?”
Liikunnallisesti, musikaalisesti ja kuvaamataidollisesti lahjakas nuori on helpompaa olla kaveriporukassa kuin matemaattisesti lahjakas nuori. Onneksi on myös paljon opetusryhmiä, joissa on aidosti arvostettua olla matemaattisesti lahjakas nuori. Miksi ei saa olla lahjakas matemaattisesti ilman, että joutuu negatiivisesti leimatuksi?

”En osaa…”
Viime vuosien ajan olen entistä enemmän kohdannut tilanteita, joissa syksyllä uutena opetukseeni tuleva oppilas sanoo tunnista toiseen uusien haasteiden edessä, ettei osaa tehdä tehtävää. Kun opin tuntemaan oppilaita, niin tiedän, ettei se ole oikeasti totta. Kysymys on jollain tavalla itseluottamuksesta omiin kykyihin. Pyydän nykyään oppilasta kertomaan miten aloittaisi tehtävän, johon vastaus on ”en tiedä”. Jatkan pyytämällä ehdotusta ja lupaan antaa vinkin, jos hänen ehdotus on väärin. Todellisuudessa muutamaa tilannetta lukuun ottamatta oppilas on aina ehdottanut täysin oikeaa tapaa ratkaista tehtävä. Kannustan oppilasta muistuttamalla, että hän itse ehdotti oikeaa tapaa ratkaista. Miksi oppilaalla on niin vahva tunne epäonnistumisen mahdollisuudesta, ettei kannata edes yrittää?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti