Jokainen oppilas leikkasi ensin palat irti ja lähti selvittämään miten paloja käyttämällä sai kaikki viisi vaadittua kuviota. Oppilaat pyörittelivät palasi ja löysivät kuvioita. Koko luokka keskittyi pulman ratkomiseen 45 minuuttia, jonka jälkeen olin vaihtamassa teemaa, mutta oppilaat vaativat lisäaikaa pulman ratkomiseen. Kolmio tuntui olevan hankalin. Aamupäivällä myös 9. luokkalaiset ratkoivat innolla pulmaa lähes koko oppitunnin.
Vuoden 1936 askartelutehtävä näyttää koukuttavan myös digiajan nuoret opiskelemaan matematiikkaa. Pulman ratkominen kehittää matemaattista ajattelua loistavasti. Monet huomasivat, että helposti ratkaisun etsiminen ajaa samaan väärään tilanteeseen. Miten laajentaa ajattelumalliaan? Millä strategialla kannattaa lähteä etsimään ratkaisua?
Osaatko sinä ratkaista pulman?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti