Olemme 9. luokan kanssa tutustuneet TI Nspire –ohjelman perustoimintoihin syksyn aikana. Tänään päätin kokeilla ensimmäistä kertaa kuinka TI Nspire soveltuu yläkoululaisten matematiikan vihkoksi, johon he ratkovat tehtäviä itsenäisesti. Teemana oli yhtälöparin ratkaiseminen piirtämällä. Tehtävien tekeminen TI Nspirellä sujui oppilailta mielestäni todella hyvin, kun oppilaat etsivät tarvittavia toimintoja ja auttoivat kavereitaan ohjelman kanssa.
Yllättävän moni oppilas olisi halunnut kuitenkin tehdä tehtäviä omaan tuttuun paperiseen vihkoonsa läppärin sijasta. Pohdimme oppilaiden kanssa, että paperinen vihko on tuttu käyttöliittymä ja tietokoneohjelman opettelu vaatii vielä totuttelua. Oppilaat kaipasivat perinteistä hiirtä työskentelyyn läppärin tasohiiren sijasta. Motivaatiota ohjelman harjoitteluun tuo ajatus, että ohjelmistoa tulee hyödyntää ensi vuonna matematiikan opiskelussa lukio-opinnoissa.
Yllättävän moni oppilas olisi halunnut kuitenkin tehdä tehtäviä omaan tuttuun paperiseen vihkoonsa läppärin sijasta. Pohdimme oppilaiden kanssa, että paperinen vihko on tuttu käyttöliittymä ja tietokoneohjelman opettelu vaatii vielä totuttelua. Oppilaat kaipasivat perinteistä hiirtä työskentelyyn läppärin tasohiiren sijasta. Motivaatiota ohjelman harjoitteluun tuo ajatus, että ohjelmistoa tulee hyödyntää ensi vuonna matematiikan opiskelussa lukio-opinnoissa.
7.-luokkalaisten kanssa opiskelemme parhaillaan tasogeometriaa. Ajattelin tutustuttaa 7.-luokkalaiset TI Nspire -ohjelman mahdollisuuksiin mallinnettaessa geometrisia ongelmia. Tänään aloitimme heidän kanssaan ohjelmaan tutustumisella ja huomenna tavoitteena on saada jo tehtäviä ratkaistuksi ohjelmiston avulla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti