sunnuntai 22. marraskuuta 2015

Ohjaaminen tarjoaa uudenlaisen oppimiskokemuksen

Olen viimeisen vuoden ajan yrittänyt järjestää oppilailleni erilaisia mahdollisuuksia päästä oppimaan ohjaamisen kautta. Vuoden aikana olen päässyt todistamaan useissa projekteissa kuinka oppilaat nauttivat ohjaamisen kokemuksesta ja iloitsevat hyvästä palautteesta, jota ohjaamisestaan saavat. Suurimmalla osalla oppilaita on ennakkokäsitys, etteivät osaisi ohjata. Olen kannustanut oppilaitani lupaamalla, että ”heidän epäonnistumisensa on minun syytä ja onnistumisensa heidän omaa ansiota!” Olen havainnut, että mitä suurempi on ohjaajan ja ohjattavan ikäero, niin sen helpompaa ohjaaminen näyttää oppilaille olevan.

Kevään 2015 projekteja
8.-luokkalaiset ohjasivat matematiikkapajaa naapurikoulun 6.-luokkalaisille
7. luokkalaiset ohjasivat Lego-robottien ohjelmointia koulumme 1.-3. luokkalaisille

Syksyn 2015 projekteja
7. luokan valinnaiskurssin oppilaat ohjasivat LUMA-tiedetyöpisteitä 3.-4. sekä 6. -luokkalaisille
8. luokan valinnaiskurssin oppilaat ohjasivat Lego-robottien ohjelmointia vanhemmille
9.-luokkalaiset ohjaavat joka viikko matikkapajaa koulumme 2.-4. –luokkalaisille




Nämä projektit ovat saaneet opettajankin innostumaan ohjaamisesta oppimiskokemuksena, joten aion jatkaa tulevina vuosinakin projektien toteuttamista, joissa oppilaani pääsevät kokeilemaan ohjaamista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti