lauantai 12. joulukuuta 2015

Oppilaiden ajatuksia Nspire-ohjelman käyttämisestä yläkoulussa

Olemme joulukuussa 7. ja 9. luokkien kanssa opetelleet TI Nspire –laskinohjelmiston käyttämistä. Laskinohjelmistoon tutustumisen lisäksi olemme pyrkineet toteuttamaan muutamia oppitunteja Nspiren avulla. Lähtökohtaisesti oppilaat ovat olleet innostuneita uudesta, mutta monet kokevat vihkotyöskentelyn helpompana matematiikan opiskelussa kuin sähköisen vihkon käyttämisen. Näen itse Nspiren mahdollistavan jotain aivan uutta, mutta en usko vielä sähköisen työskentelyn syrjäyttävän perinteistä vihkotyöskentelyä matematiikassa yläkoulussa.

Pyysin oppilailta mielipiteitä Nspiren opetuskäytöstä, joiden pohjalta lähden keväällä kehittämään ohjelmiston käyttämistä osana yläkoulun matematiikan opetusta.

7. luokkalaiset

Miltä tuntui käyttää Nspireä opiskelussa?
Kivalta, rennolta
Jännältä
Se oli kivaa ja se toimi hyvin
Se oli kivaa vaihtelua
Aluksi aika vaikealta, mutta lopussa alkoi sujumaan.

Mitä etuja Nspiren käyttäminen tuo matematiikan opiskeluun?
Helpompi tehdä kaikkea
Se toi vaihtelua opiskeluun
Mielenkiintoisempaa
Opitaan käyttää koneita ja tuo mukavaa vaihtelua kynän ja paperin sijaksi.
Osaamme käyttää matematiikkaa tulevaisuudessa
On mahdollisuus tehdä muutakin kuin vihkotyötä
Helpompi laskea esim. ympyrän pinta-ala
Älykkyyttä
Geometriassa on etuja.

Mitä haittoja Nspiren käyttäminen tuo matematiikan opiskeluun?
Se on paljon hitaampaa kun vihkoon tekeminen
Ei kerkeä tehdä niin paljon tehtäviä
Nspiren käyttö on aluksi vaikeaa, sekä tehtävien teko on hitaampaa.
Jotkut saattavat mennä nettiin kesken tunnin. Onneksi näin ei ole luokassamme käynyt.
Sitä että välillä sitä on vaikea käyttää





9. luokkalaiset
Miltä tuntui käyttää Nspireä opiskelussa?
Ihan kivalta. Ohjelmaa voi käyttää kirjan kanssa.
Vaikeaa
Ihan kivalta, kun sovelluksen käytön oppi niin se oli kohtuullisen vaivatonta
Mielenkiintoiselta, se toi vaihtelua
Monipuoliselta, ehkä vähän haastavalta
Opiskelussa tämä ohjelma antaa suorat vastaukset, jolloin miettiminen jää vähiin, kuitenkin luulisin että ysin matikka pitäisi olla pohdiskelevaa.
Aluksi todella vaikealta, kun ei tiennyt miten erilaisia juttuja käytetään. Se oli todella hidasta. En oikein pitänyt tästä työskentelytavasta.

Mitä etuja Nspiren käyttäminen tuo matematiikan opiskeluun?
Nopeampaa, jos opettelisi enemmän ohjelman käyttöä
Ei tarvitse ajatella itse
Helpompi laskea vaikeita laskuja
Helpottaa laskemista ja vaihtelua normaaliin opiskeluun
Ei tarvitse piirtää kuvaajia tai laskea yksinkertaisimpia laskuja käsin
Enemmän ajankäyttöä yhteen tehtävään, mutta helpompi saada vastaus
Nopeuttaa eikä tule tyhmiä virheitä
Oppii käyttämään tietokonetta paremmin ja koska tarvitsemme konetta lukiossa niin on siitä hyötyä. Matikan opiskelussa se helpottaa ja vähentää työmäärää joka pitäisi tehdä jos käytettäisiin pelkästään vihkoja.
Itse vastaukset sai nopeasti, kun ei tarvinnut itse laskea. Hyvä pohja lukio-opintoja varten.
On hyvä tutustua lukion matematiikkaan ajoissa.

Mitä haittoja Nspiren käyttäminen tuo matematiikan opiskeluun?
Jotkut eivät välttämättä edes yritä, ja se voi olla joillekin liian helppoa
No tämä varsinainen pohdiskelu jää syrjempään.
Ei opi itse asiaa kun täytyy vain näppäillä oikeat numerot kohdalleen
Laskin laskee kaiken sun puolesta, enkä ymmärrä mitä teen
Hankaluutta, ei ihan löytänyt kaikkea mitä tarvitsin
Ohjelma antaa suoraan oikeat vastaukset, eikä näytä välivaiheita.
Ei tarvitse itse laskea mitään, eikä saanut tehtyä niin paljon harjoituksia.
Ei välttämättä ehdi tehdä niin paljon ja osa osa-alueista jää harjoittelematta ellei tee kotona
Ei opi kaikkia välivaiheita
Oma päättelykyky huononee, jos ei laske välillä päässäkin/tarkista itse koneen antamaa tulosta
Siinä sinun ei tarvitse itse miettiä päässä laskujen vastauksia, vaan kone kertoo sen sinulle. Sinun täytyy ainoastaan näpytellä luvut oikeille paikoille.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti