Olen käynyt loistavan aineopettajan koulutuksen reilun kymmenen vuotta sitten. Sieltä sain hyvät eväät opettajuuteen. Ehdin opettamaan yhdeksän vuotta perinteisesti opettajajohtoisesti matematiikkaa ja fysiikkaa. Vuosi sitten heräsin valmistautumaan uuden opetussuunnitelman teemoihin, vaikka vasta viime syksynä opetussuunnitelma tuli voimaan yläkoulussa. Vuosi sitten aloitin muuttamaan erityisesti fysiikan oppimista. Oppistuokioissa oppilaat tutustuivat opiskeltavaan teemaan kirjan materiaalin pohjalta, jonka jälkeen pareittain tai ryhmissä pohtivat mitkä ovat keskeiset sisällöt. Oppilaiden tehtävänä oli kirjata portfolioonsa keskeiset opittavat sisällöt. Teoriaan tutustumisen jälkeen oppilaat testasivat osaamaansa sekä tehtävien että oppilastöiden kautta. Teeman käsittelyn päätteeksi kävin yhteisesti läpi lyhyesti mitä opettajan mukaan teemassa oli keskeistä. Verkosta löytyvää materiaalia hyödynnettiin tunneittain lisämateriaalina – ajatuksella katso verkosta lisää.
Kuva: pixabay.com |
Muutos ei ole ollut kivuton. Olenhan saanut koulutuksen opettajajohtoisuuteen, jossa toki hyödynnettiin erilaisia oppimistapoja, jollaisen oppimisen olen itse läpi käynyt nuorena. Olinhan pitänyt loistavia oppitunteja, joista jopa olin saanut hyvää palautetta oppilailta ja huoltajilta. Kaikesta huolimatta en koe ensimmäisten yhdeksän opettaja vuoteni aikana onnistuneeni tukemaan kaikki oppilaita parhaalla mahdollisella tavalla. Näin ollen olin valmis kokeilemaan uutta, joka ei ensimmäisten kokemusteni pohjalta ole ainakaan huonompi, jos vertaillaan oppilaiden tietoja ja taitoja. Nyt minulla on aikaa oleelliseen eli oppilaiden tukemiseen eikä suurin osa energiastani mene tunnin läpivientiin.
Oppimisen muutos oppimistilanteissa edellyttää opettajuuden muutosta, joka ei synny ilman luopumisia. Minun kohdalla muutokset ovat olleet vähintäänkin loikkia, mutta kannatan kokemukseni pohjalta mieluummin muutosta pienin askelin.
Kannustan kaikki ennakkoluulottomasti muuttamaan opettajuuttaan – se kannattaa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti