Minulla on ollut syksyn ajan mahdollisuus luoda kollegoideni
kanssa aidosti uuden opetussuunnitelman henkistä oppimista avoimissa
oppimistiloissa. Elokuussa aloitimme Hämeenkylän koulun 7.-9. luokkien väistötiloissa
entisessä Sanomalan toimistorakennuksessa, josta oli kesän aikana remontoitu
uudenlainen koulurakennus. Matematiikan oppimiselle rakennettiin 75 oppilaan oppimisalue,
jossa kolme aineenopettajaa ja laaja-alainen erityisopettaja huolehtivat
oppilaiden matematiikan oppimisen ohjauksesta.
Olen syksyn ajan tuntenut aidosti olevani enemmän ohjaaja
tai valmenteja kuin opettaja. Oppimisalueella on kolme näyttöpistettä, joiden
avulla aloitamme lyhyellä muutaman minuutin katsauksella tunnin, jotta kaikki
pääsevät vauhtiin. Katsauksessa tavallisesti käydään lyhyesti läpi tunnin
tavoitteet sekä uutta teoria. Aloituksen jälkeen oppilaat 4-6 oppilaan
pyöreissä pöydissä jatkavat oppimista siitä mihin ovat jääneet. Oppilaille on
jaettu teemataulukko, josta he voivat seurata edistymistään.
75 oppilaan ryhmästä neljän opettajan voimin on mahdollista
jakaa erilaisia oppilaiden tarpeiden mukaisia tiimejä helpommin kuin
perinteisessä luokkamallissa. Olemme koonneet alueen toiseen päähän nk.
tukiryhmään oppilaita, jotka tarvitsevat enemmän opettajan tukea. Tukea
tarvitsevien oppilaiden kanssa oppimistuokion aloittaa kaksi opettajaa, jotka
tunnin aikana joustavasti tarpeen mukaan jalkautuvat myös muulle
oppimisalueelle tukemaan oppilaiden oppimista. Laaja-alainen erityisopettaja on
mukana tukemassa oppilaita alueella. Välillä hän saattaa kerätä tarpeen mukaan
oppilaita omaan pöytäänsä.
Yhteisopettajuus, yhdessä oppiminen ja joustavat ryhmittelyt ovat oppimisalueella niin ylivertaisia vahvuuksia, joita ei luokkahuoneessa pysty toteuttamaan!
Yhteisopettajuus, yhdessä oppiminen ja joustavat ryhmittelyt ovat oppimisalueella niin ylivertaisia vahvuuksia, joita ei luokkahuoneessa pysty toteuttamaan!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti