Tavoitteet
- Opetuksen tavoitteena on pitää yllä oppilaan innostusta ja kiinnostusta matematiikkaa kohtaan sekä tukea myönteistä minäkuvaa ja itseluottamusta.
- Oppilas oppii ratkaisemaan yhtälöitä päättelemällä.
- Oppilas oppii piirtämään kuvaajia ja tulkitsemaan tilastoja taulukkolaskentaohjelman avulla.
- Oppilas harjoittelee edelleen toimimista kokonaislukualueella.
- Oppilas harjoittelee prosenttilaskuja.
- Oppilas osaa päätellä helppoja todennäköisyyksiä.
- Oppilas osaa ohjelmoida ohjelman graafisessa ohjelmointiympäristössä.
- Oppilas varmentaa edellisten vuosiluokkien keskeisiä sisältöjä peruslaskutoimituksista, mittayksiköiden muunnoksista ja pyöristämisestä.
Kesällä suunnittelin 6. luokan matematiikan oppimista tulevalle lukuvuodelle ja pyrin tuomaan oppimiseen elementtejä, jotka tukevat matematiikan opiskelun mielekkyyttä.
Viikko sitten pyysin oppilaita kertomaan kolme asiaa, jotka ovat olleet mukavia matematiikan opiskelussa kuluvan vuoden aikana.
1. Kivat tunnit
Joka viikolla yksi oppitunti on ollut kiva tunti eli tunti, jolla opiskellaan ilman kirjaa oppien samalla matematiikkaa. Olemme ratkoneet pulmia, tutustuneet väritysongelmiin, pohtineet topologisia tehtäviä, askarrelleet hyperbolisia tasoja, pelanneet lautapelejä.
2. Ryhmät
Oppilaat ovat saaneet jokaisella tunneilla valita vapaasti oman ryhmänsä. Tunneilla oppilaat tekivät erilaisia ryhmiä sekä osa halusi välillä opiskella yksinään.
3. Tietokoneet
Olemme käyttäneet TI-Nspire ohjelmistoa keväällä geometrian tehtävien ratkaisemiseen. Syksyn lopussa opiskelimme tekemään tilastollisia kuvaajia Excel-taulukkolaskentaohjelmalla.
4. Opetustuokio
Tuntien alussa olen pitänyt n. 5-10 minuutin yhteisen opetuskeskustelun, jonka aikana olemme käyneet ajatuksia opiskeltavasta teemasta, joiden avulla pääsee opiskelun alkuun.
Olen vuoden aikana kuullut monta kertaa oppilailta, että ”matikka on kivaa!”
Oppilaat ovat kyselleet, miksi emme opiskele kaikkia kappaleita kirjasta. Olemme käyttäneet oppimateriaalina NeeViiKuu-sarjaa, jonka teemoista olen poiminut oppilaiden opiskeluun merkityksellisiä kappaleita. Sarjan tehtävät haastavat oppilaat pohtimaan matematiikan kieltä. Olemme myös opetelleet kirjoittamaan matematiikan kieltä tehdessämme kaikki tehtävät vihkoon.
Tehdään matematiikan opiskelusta yhdessä mukavaa!
- Oppilas oppii ratkaisemaan yhtälöitä päättelemällä.
- Oppilas oppii piirtämään kuvaajia ja tulkitsemaan tilastoja taulukkolaskentaohjelman avulla.
- Oppilas harjoittelee edelleen toimimista kokonaislukualueella.
- Oppilas harjoittelee prosenttilaskuja.
- Oppilas osaa päätellä helppoja todennäköisyyksiä.
- Oppilas osaa ohjelmoida ohjelman graafisessa ohjelmointiympäristössä.
- Oppilas varmentaa edellisten vuosiluokkien keskeisiä sisältöjä peruslaskutoimituksista, mittayksiköiden muunnoksista ja pyöristämisestä.
Kesällä suunnittelin 6. luokan matematiikan oppimista tulevalle lukuvuodelle ja pyrin tuomaan oppimiseen elementtejä, jotka tukevat matematiikan opiskelun mielekkyyttä.
Viikko sitten pyysin oppilaita kertomaan kolme asiaa, jotka ovat olleet mukavia matematiikan opiskelussa kuluvan vuoden aikana.
1. Kivat tunnit
Joka viikolla yksi oppitunti on ollut kiva tunti eli tunti, jolla opiskellaan ilman kirjaa oppien samalla matematiikkaa. Olemme ratkoneet pulmia, tutustuneet väritysongelmiin, pohtineet topologisia tehtäviä, askarrelleet hyperbolisia tasoja, pelanneet lautapelejä.
2. Ryhmät
Oppilaat ovat saaneet jokaisella tunneilla valita vapaasti oman ryhmänsä. Tunneilla oppilaat tekivät erilaisia ryhmiä sekä osa halusi välillä opiskella yksinään.
3. Tietokoneet
Olemme käyttäneet TI-Nspire ohjelmistoa keväällä geometrian tehtävien ratkaisemiseen. Syksyn lopussa opiskelimme tekemään tilastollisia kuvaajia Excel-taulukkolaskentaohjelmalla.
4. Opetustuokio
Tuntien alussa olen pitänyt n. 5-10 minuutin yhteisen opetuskeskustelun, jonka aikana olemme käyneet ajatuksia opiskeltavasta teemasta, joiden avulla pääsee opiskelun alkuun.
Olen vuoden aikana kuullut monta kertaa oppilailta, että ”matikka on kivaa!”
Oppilaat ovat kyselleet, miksi emme opiskele kaikkia kappaleita kirjasta. Olemme käyttäneet oppimateriaalina NeeViiKuu-sarjaa, jonka teemoista olen poiminut oppilaiden opiskeluun merkityksellisiä kappaleita. Sarjan tehtävät haastavat oppilaat pohtimaan matematiikan kieltä. Olemme myös opetelleet kirjoittamaan matematiikan kieltä tehdessämme kaikki tehtävät vihkoon.
Tehdään matematiikan opiskelusta yhdessä mukavaa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti