sunnuntai 23. huhtikuuta 2017

Kohti avoimia oppimisympäristöjä

Enää ei ole montaa viikkoa jäljellä, jolloin avaan tunnin aluksi oppilaille matematiikan luokan oven ja päästän oppilaat oppimaan matematiikan taitoja. Tunnin päätteeksi kannustan oppilaita lähtemään luokasta ripeästi, jotta ehdin välituntivalvontaan, kokoukseen, soittamaan puhelua, … Kesäloman jälkeen oppilaani pääsevät viettämään ennen oppituntia välituntiaan matematiikan oppimisalueelle, koska ovea ei ole aulasta oppimisalueelle. Oppilaiden ei tarvitse siis enää odottaa, että tulen antamaan mahdollisuuden oppia matematiikkaa.



Oppilaat jatkavat oppitunnin alkaessa omaan tahtiin oppimisalueella matematiikan teemaa, johon edellisellä tunnilla jäivät. Tulen oppimisalueelle tunnin alkaessa ohjaamaan oppimista. Osalle on varmasti hyödyllistä pitää lyhyt teoriakatsaus uudesta opittavasta aiheesta. Osa oppilaista etenee omaa tahtiaan nopeammin kuin muut oppilaat 75 oppilaan oppimisalueella. Erityisopettaja työskentelee 3 matematiikan opettajan kanssa oppimisalueella ohjaten oppilaita, jotka tarvitsevat tukea oppimiseensa tai työskentelyynsä.

Oppilaita ohjataan opiskelemaan joustavasti erilaisissa ryhmissä oppimisalueella. Joillain tunneilla voidaan mm. opiskella oman tavoitteen mukaisissa ryhmissä, joskus voidaan muodostaa kaveriryhmät, joskus opettaja määrittelee oppimisen kannalta hyvät ryhmät. Tunnin jälkeen oppilaat voivat jäädä jatkamaan opiskeluaan oppimisalueelle välitunnin ajaksi, jos intoa vielä riittää.

Odotan innolla ensi syksyä, jolloin pääsen kehittämään aivan uudenlaista matematiikan oppimista avoimessa oppimisympäristössä. Lisää voit lukea suunnitelmista Hämis Sanomala – blogista. Kokemuksista kirjoittelen omaan blogiini syksystä lähtien.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti