Parin vuoden aikana olen päässyt seuraamaan ohjelmointiasiantuntijan Racket-koodikielen ohjausta valinnaisryhmäni oppilaille. Racket on funktionaalinen ohjelmointikieli, jonka käyttö edellyttää koneelle asennettavan ohjelman.
Viime vuonna ohjelmointiin tutustuminen alkoi Lego-robottien kautta. Olen vuoden ajan opettanut valinnaiskurssina sekä ohjannut kerhona Lego-robottien ohjelmointia. Lego-ohjelmointi on graafista ohjelmointia ja samalla tutustutaan antureiden maailmaan saaden robotti havainnoimaan ympäristöään. Lego-robottien haasteena niiden hankintakustannukset.
Vuoden ajan minulla on ollut myös mahdollisuus ohjata pallorobottien (Sphero 2.0, Ollie ja BB-8) opetuskäytön suunnittelua koulumme Oppilasagenttien kanssa. Pallot mahdollistavat uudenlaisen lähestymisen ohjelmointiin alaluokkien oppilaiden tunneilla. Pallorobotit ovat mielestäni kohtuuhintaisia koulukäyttöön.
Viime viikolla aloitin tutustumisen Python-ohjelmointikieleen. Python tuntuu ainakin alkuun helpolta ja ymmärrettävältä. Hyvät aloitus luennot löytyy Microsoftin Virtual Academystä. Pythonin käyttäminen edellyttää ohjelmiston asentamisen Python tai luennoilla suositeltu Python Tools for Virtual Studio.
Scratch on noussut suureen suosioon viime vuosina graafisena ohjelmointiympäristönä. Schratciin on tarjolla paljon ilmaista materiaalia opetuksen tueksi. Olen jonkin verran tutustunut Scratchiin ja nähnyt miten edityneemmät oppilaat jo alakoulussa vapaa-aikana koodaavat pelejä Schratcilla. Viikonloppuna ehdin koodaamaan jo ensimmäisen oman peli ohjeiden mukaan.
Ensimmäinen itse ohjelmoitu pelini on Mustekala-peli.
Kesän aikana tutustun Pythonin ja Scratchin lisäksi myös Appinventoriin, joka kuulostaa mielenkiintoiselta opetuksen kannalta.
Ei kun ohjelmoimaan!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti