torstai 26. toukokuuta 2016

Askelin digitaalisuuteen

Opetuksessa puhutaan tällä hetkellä oppimisen sähköistämisestä. Kirjat pitää korvata digitaalisella oppimateriaalilla ja vihkoista pitää tehdä sähköisiä. Taustalla on pelko, että nykynuoret eivät pärjää tulevassa elämässään, jos eivät osaa käyttää digitaalista maailmaa. Uudessa opetussuunnitelmassa on seitsemän tärkeää laaja-alaisen osaamisen aluetta, joista vain yksi käsittää tieto- ja viestintätekniikan osaamisen.

Itse haluan lähteä kehittämään oppilaideni TVT-osaamista pedagogisesti perustellusti. Etsin sopivia TVT-palveluita oppimistilanteisiin, joiden käyttämisen pystyn perustelemaan oppilailleni. Jos pystyn vastaamaan oppilaani kysymykseen miksi teemme tämän sähköisesti tabletilla tai kannettavalla emmekä ilman teknologiaa, niin olen onnistunut löytämään mielekkään digitaalisen oppimismenetelmän.

Ensi syksynä fysiikan opetuksessa tulen hyödyntämään mm. Metodia-palvelua, joissa oppilaat tekevät kysymyksiä opiskeltavasta teemasta ja oppilaat vastaavat toisten juuri tekemiin kysymyksiin. Tämän kaltaisen oppimistilanteen luominen ei onnistuisi perinteisesti ainakaan kätevästi. Peda.net-palvelussa ajattelin muodostaa kurssin oppilaille keskustelupalstan, jossa oppilaat voivat keskustella opiskeltavista teemoista myös vapaa-aikana, joka ei olisi mahdollista ilman digitaalista alustaa. Eräässä koulutuksessa minulle esiteltiin Ach so! -appi, jonka avulla oppilaat voisivat kuvata fysiikassa oppilastöitään ja jakaa havaintojaan ryhmän kesken hyödyntäen omia kännyköitään tai koulun tabletteja.

Matematiikan opiskelussa tulen hyödyntämään Geogebraa, joka tarjoaa uudenlaisia mahdollisuuksia matematiikan havainnollistamiseen dynaamisuuden ansiosta. Lisäksi Geogebrassa oppilas voi luoda avaruuskappaleita ja käännellä niitä kolmiulotteisesti hyödyntäen 3D-laseja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti