Viime elokuussa otettiin käyttöön uudet päättöarvioinnin kriteerit, joiden tavoitteena on muun muassa yhtenäistää peruskoululaisten päättöarviointia. Keväällä 2022 käytettiin 9. luokkalaisten päättöarvioinnissa ensimmäisen kerran päättöarvioinnin kriteerejä, joissa on arvosanan 8 lisäksi määritelty osaaminen arvosanoille 5, 7 ja 9.
Olen osallistunut viime vuosina useisiin opetussuunnitelmaa ja arviointia käsitelleisiin koulutuksiin ja työryhmiin. Keskeisiin koulutus on ollut arvioinnin kouluttajakoulutus, joka vuoden aikana avasi todella loistavasti arvioinnin maailmaa ja uudistuksia.
Jotta päättöarviointi onnistuu kriteerien mukaan, oppimisen ja sen ohjaamisen on nojattava kaikille oppiaineen tavoitteille. Oppilaalla on oltava mahdollista osoittaa osaamistaan monipuolisesti ja itselle luontaisella tavalla. Oppiaineen tavoitteiden on oltava mukana arvioinnissa jo oppimisvaiheessa vahvasti opetuksenjärjestäjän vuosiluokaistamisen mukaisesti. Päättöarvioinnissa voi parempi tavoitteen osaamisen osoittaminen kompensoida heikommin mennyttä tavoitetta.
Olen jo viiden vuoden ajan kehittänyt fysiikkaan oppijalähtöistä sekä kokeetonta osaamisen osoittamisen mallia, jossa oppilas etenee fysiikan polkua omaan tahtiin osoittaen osaamistaan oppimistuokioiden, kokeellisen työskentelyn, portfolion sekä taitotestien muodossa. Jokaisella oppitunnilla on mahdollisuus saada formatiivista palautetta opettajalta sekä osoittaa osaamista summatiiviseen lukuvuosiarviointiin.
Kesän aikana on ehtinyt miettimään arviointikäytänteiden muutoksia syksyyn - kohta pääsee niitä oppilaiden kanssa kehittämään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti