sunnuntai 24. toukokuuta 2020

Arviointia suhteessa tavoitteisiin

Perusopetuksessa eletään jälleen arviointien aikaa. Oppilaille on oppimisen alussa kerrottu oppiaineen tavoitteet. Lisäksi oppilaalle on kerrottu monipuolisista näytöistä, joiden pohjalta hänen osaamistaan arvioidaan.

Joskus pääsee vastaamaan kysymyksiin, joissa arviointi on ymmärretty väärin.
”Mikä on minun matematiikan keskiarvo?”
”Eihän yksitäinen koe laske minun arvosanaa matematiikassa?”
”Voinko tekemällä lisää tehtäviä nostaa numeroa?”

Oman muistin virkistämiseksi kävin poimimassa muutamia keskeisiä lauseita Perusopetuksen opetussuunnitelman uudistetusta arviointiluvusta, jossa kuvataan arvioinnin periaatteet.

Lukuvuosiarviointi

Summatiivisen arvioinnin tehtävänä on kuvata, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on saavuttanut opetussuunnitelmassa oppiaineille asetetut tavoitteet.

Summatiivinen arviointi tehdään suhteessa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa asetettuihin ja niiden pohjalta paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain tarkennettuihin oppiaineiden tavoitteisiin. Lukuvuoden päätteeksi tehtävä arviointi on summatiivinen kokonaisarviointi oppilaan koko lukuvuoden suoriutumisesta.

Päättöarviointi

Päättöarvioinnin tehtävänä on määrittää, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on saavuttanut perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa oppiaineille asetetut tavoitteet perusopetuksen päättyessä. Päättöarvioinnissa annettava numeroarvosana tai sanallinen arvio kuvaa oppilaan osaamisen tasoa suhteessa kunkin oppiaineen oppimäärän tavoitteisiin ja päättöarvioinnin kriteereihin.

Päättöarvosanan muodostaminen perustuu oppilaan osoittaman osaamisen tasoon suhteessa oppiaineen oppimäärän tavoitteisiin ja päättöarvioinnin kriteereihin. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt oppiaineen oppimäärän tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa.

Oppilaiden kysymyksiin on helppo vastata. Opetussuunnitelman perusteissa ei mainita keskiarvoa, kokeita eikä enempää tehtävien määrää.

Arviointi tehdään suhteessa tavoitteisiin. Arviointi on osa opettajan ammattitaitoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti