tiistai 29. marraskuuta 2016

Osaaminen laskee

Tänään 29.11.2016 julkaistun kansainvälisen TIMMS-tutkimuksen mukaan Suomen neljäsluokkalaisten osaaminen heikentynyt matematiikassa ja luonnontieteissä. Tutkimustulos ei ole mielestäni yllätys, vaan kuvaa nykyistä tilannetta nuorten keskuudessa.

Matematiikan ja luonnontieteiden opiskelussa menestyminen edellyttää pitkäjänteistä työntekemistä. Perusasioiden opiskeluun tulee keskittyä kunnolla jo alaluokilla. Matematiikan ja luonnontieteiden opiskelusta ei saada millään yhtä mielenkiintoista kuin älypuhelinten tarjoama sisältö. Matematiikka ja luonnontieteet sen sijaan tarjoavat monia mielenkiintoisia työuria. Tutustu mielenkiintoisiin mahdollisuuksiin www.matikkatarinat.fi.

Mistä matematiikan oppimisessa on todella kysymys?

Matematiikan oppimisessa tulisi keskittyä ymmärrykseen menetelmien oppimisen sijaan. Hyvänä esimerkkinä tästä, monet haluavat kaivaa laskimen esille, kun pitää laskea 148. Ei kukaan opiskele 14 kertotaulua ulkoa, mutta löytyy useita strategioita, joilla tehtävän voi päässälaskuna ratkaista. Monille nuorille 0,50,5 on myös mahdotonta ratkaista. Jos oppilaalle esittää asian toisella tavalla, paljonko on puolet puolikkaasta pitsasta, niin jokainen osaa tehtävän ratkaista. Kertotaulujen ulkoa osaaminen on välttätön asia, mutta ei yksinään pelasta haastavammissa tilanteissa, joissa vaaditaan asian soveltamista.

Oppilaat kyselevät, että pitääkö jotain opiskella ulkoa matematiikassa. Näkisin, että hyödyllisempää on opetella ymmärtämään matematiikkaa kuin ulkoa opeteltavat menetelmät, jotka eivät toimi jokaisessa tilanteessa. Matematiikan ymmärtäminen luo myös oppimisen ja menestymisen iloa. 
Oppilaiden matematiikan ymmärryksen kehittyminen vaatii meidän opettajien vahvaa ohjausta ja osaamista.


Eikä voida unohtaa, että matematiikkaan liitetään monia muita aineita enemmän tunteita. Asiasta kirjoitin blogiin kaksi vuotta sitten: Matematiikka on tunneaine

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti