torstai 4. helmikuuta 2016

Fysiikan kuntotesti

9.-luokan fysiikan kursseilla olen tammikuun aikana kokeillut oppilaiden kanssa Metodia.fi-palvelua, jossa oppilaat opiskelevat käsiteltävää teemaa tekemällä kysymyksiä. Kysymysten tekeminen on opettavaista, mutta haastavaa. Olemme oppilaiden kanssa pohtineet alustaa hyödyntäessämme minkälaiset kysymykset ovat oppimisen kannalta merkityksellisiä ja kannattaako mennä siitä mistä aita on matalin.

Hyvän kysymyksen keksiminen ei olekaan niin helppoa kuin luulisi. Kysymysten laatiminen paljastaa onko ymmärtänyt opiskeltavaa asiaa syvällisesti. Kehitin alkuviikolla oppilaiden kanssa keskustelun pohjalta uudenlaisen osaamisen osoittamismenetelmän. Taitotestissä ei ole perinteisesti kysymyksiä opiskeltavasta teemasta, vaan oppilas laatii neljä kysymystä teemasta ja vastaa niihin itse. Minun tehtäväksi jää arvioida kysymysten pohjalta miten hyvin oppilas osaa opiskeltavia teemoja.

Pidämme ensi viikolla fysiikan kurssien kanssa taitotestit, joten jännityksellä odotan kuinka oivaltavia kysymyksiä oppilaat laativat ja miten haasteelliseksi taitotestin arviointi muodostuu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti