Viime aikoina on puhuttu paljon sähköisistä oppikirjoista. Mieluummin ottaisin kokeiluun ensi syksynä sähköisen vihon kuin sähköisen kirjan. Sähköiset kirjat ovat suhteessa kalliita, kun ne myydään oppilaskohtaisella vuosilisenssillä, kun taas perinteisiä kirjoja voi kierrättää vuodesta toiseen oppilasryhmillä. Jos oppilaan pääoppimateriaalina olisikin perinteinen kirja eikä sähköinen materiaali, niin oppilas joutuisi muotoilemaan omin sanoin fysiikan sisältöjä eikä voisi suoraan leikkaa-liimaa –periaatteella hankkia tietoa vihkoonsa verkkosivuilta. Sähköisestä materiaalista suoraan poimitut lainaukset eivät välttämättä tuota oppimista, kun oppilas ei ymmärrä kopiomaansa tekstiä.
OneNote näyttää tarjoavan loistavia välineitä monipuolisen sähköisen vihon rakentamiseen. OneNote kuuluu Wordin, Exelin ja PowerPointin ohella työelämän kannalta tärkeisiin työvälineohjelmistoihin, joiden käytön harjoittelu kannattaa aloittaa ehdottomasti jo peruskoulussa. Peruskoululaiset osaavat melko heikosti käyttää työelämän kannalta tärkeitä työvälineohjelmistoja oppimisensa tukena.
Sähköisen vihon käyttäminen oppimisen välineenä edellyttää, että jokaisella oppilaalla on joka tunnilla käytettävissään Windows-kannettava, jossa on asennettuna Office365-ohjelmistot. Android ja iOS-tablettien Office-appsit eivät näytä olevan riittävän kattavia mielekkääseen Office365-ohjelmistojen käyttämiseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti