lauantai 18. huhtikuuta 2015

Hajatuksia koulutuspäiviltä

Osallistuin tänään MAOLin kevätkoulutuspäiville, jossa pääsin kuuntelemaan monia mielenkiintoisia luentoja opetuksen tulevaisuudesta. Mieleeni jäi muutamia lauseita, joita ajattelin kirjoittaa muistiin itselleni. Näistä ehkä kirjoittelen jatkossa enemmänkin blogissani.

”Kännykän käyttökulttuurin oppiminen on nykypäivän taito nuorille. Missä tilanteissa voi käyttää kännykkää viihdetarkoituksessa? Voiko kännykkä olla oppimisväline?”

”Kannustetaan oppilaita keskustelemaan opiskeltavasta aiheesta. Keskustelu syventää oppimista.”

”Vernierin Logger lite tarjoaa uusia mahdollisuuksia yläkoulun fysiikkaan.”

”Tutkimusten mukaan tunne vaikuttaa 60 % oppimistuloksiin.”

”Pienin askelin kohti TVT:n käyttämistä opetuksessa.”

”Antiikin kreikassa yksi piirsi hiekkaan geometrisia kuvioita ja muut kuunteli. Matematiikan traditio on säilynyt 2000 vuotta. Miksi se ei toimisi enää?”

”Sähköistyvän oppimisen ongelma: Yritetään löytää yksi väline kaikkeen.”

”Omarytminen opiskelu yläkoulun matematiikassa. Onnistuuko?”

”Oppilaiden toimintakulttuurin pitää muuttua heti.”


Osallistuin iltapäivällä mielenkiintoiselle fotoniikkaa käsittelevälle luennolle, jolla opin paljon uutta valon merkityksestä ihmiskunnalle. Valo on mahdollistanut kuvan, mutta mitä kalvon kuvassa on?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti