sunnuntai 8. maaliskuuta 2015

Robotit aktivoivat oppilaita

Lego-robottien ohjelmoinnin harjoittelu näyttää aktivoivan kaikki oppilaat. Oppilaat ovat muutamilla tunneillani päässeet opiskelemaan robottien ohjelmointia. Kaikki oppilaat ovat innostuneet itse valitsemansa työparin kanssa ideoimaan robotin kulkemista luokassa. Viime viikolla saimme robotille jo ensimmäisen aistin värianturin avulla. Ensimmäiset robotit oppivat liikkumaan robottien sumopainikentällä.



Vielä enemmän kuin ohjelmoinnin ja tiimityöskentelyn oppiminen minua ilahduttaa ajattelutaitojen kehittyminen robottien kanssa opiskeltaessa. Ratkaisumallit tulee etsiä kokeilemalla, erehtymällä, pohtimalla ja ajattelemalla.

Tiede-lehden uutinen Älypuhelin saattaa tyhmistää sai minut pohtimaan ajattelutaitojen merkitystä tulevaisuudessa. Mitä oikeasti arvokasta peruskoulu voi opettaa?

”Älykännykkä saattaa heikentää intuitiivisten ajattelijoiden ajattelua. He ulkoistavat ajatustyötään tekemällä hakuja jopa sellaisissakin asioissa, jotka he tuntevat entuudestaan tai saisivat helposti selville ilman puhelintakin. Kun he välttelevät omien aivojen käyttöä, heidän ajattelukykynsä laiskistuu, vihjaa kanadalaisen Waterloon yliopiston tutkimus.”

”Tutkijoiden mukaan ihmiset ovat kognitiivisia pihistelijöitä.  Toisin sanoen he haluavat mahdollisuuksien mukaan säästää itseään ajattelun vaivalta. Älypuhelin tarjoaa helpon tilaisuuden langeta älylliseen laiskuuteen. Aivojen käytön välttely voi kuitenkin kostautua esimerkiksi ihmisen ikääntyessä.”

Ajattelutaitojen kehitys jatkuu ensi viikon robottitunneilla!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti