”Uuden OPSin hengessä tulee monipuolistaa arviointia – mitä hyötyä katsoa monipuolisesti osaamattomuutta?”
Osa oppilaista opiskelee yläkoulussa pitkälti osaamisnäyttöjä varten. Kokeeseen yleensä luetaan. Tuntitestiin yleensä luetaan, kun opettaja ilmoittaa sen ennakkoon. Tehtäviä tehdään kotona, jos opettaja tarkistaa niiden tekemisen, joista toki osa on ehkä kopioitu kaverilta käytävällä.
Oppilas menestyy kokeessa hyvin, mutta mitä hän osaa teeman opiskelun aikana tai kokeen jälkeen?
Enemmän kuin osaamisnäyttöjen monipuolisuus on kysymys oppimisen kulttuurista. Kuinka saada oppilaat opiskelemaan joka tunti siten, että he osaavat asiat vielä seuraavana päivänä, viikon päästä tai vuoden päästä.
Lähdin kokeilemaan taitotesti-ajattelua, joka sinällään ei ole mitään uusi oivallus, vaan tarkoituksena on arvioinnin keinoin muuttaa oppilaiden toimintaa joka päiväisessä opiskelussa. Tarkoitus on korostaa joka tuntisen työskentelyn merkitystä, jota tarvitaan erityisesti jatko-opinnoissa, kun opiskeltavan aineksen määrä kasvaa.
Miksi?
Osa oppilaista opiskelee yläkoulussa pitkälti osaamisnäyttöjä varten. Kokeeseen yleensä luetaan. Tuntitestiin yleensä luetaan, kun opettaja ilmoittaa sen ennakkoon. Tehtäviä tehdään kotona, jos opettaja tarkistaa niiden tekemisen, joista toki osa on ehkä kopioitu kaverilta käytävällä.
Oppilas menestyy kokeessa hyvin, mutta mitä hän osaa teeman opiskelun aikana tai kokeen jälkeen?
Enemmän kuin osaamisnäyttöjen monipuolisuus on kysymys oppimisen kulttuurista. Kuinka saada oppilaat opiskelemaan joka tunti siten, että he osaavat asiat vielä seuraavana päivänä, viikon päästä tai vuoden päästä.
Lähdin kokeilemaan taitotesti-ajattelua, joka sinällään ei ole mitään uusi oivallus, vaan tarkoituksena on arvioinnin keinoin muuttaa oppilaiden toimintaa joka päiväisessä opiskelussa. Tarkoitus on korostaa joka tuntisen työskentelyn merkitystä, jota tarvitaan erityisesti jatko-opinnoissa, kun opiskeltavan aineksen määrä kasvaa.
Miksi?
- Oppimistilanne tunnilla näyttää hyvältä (ahkeraa työskentelyä, parityöskentelyä, ..), mutta…
- Tapahtuuko tunneilla oikeasti oppimista?
- Miten tunnistan osaamisen tunneilla?
- Luetaan asiat vasta kokeisiin ja unohdetaan surutta sen jälkeen?
- Taitotesti ei ole KOE
- Ennalta ilmoittamatta jollain aineen oppitunnilla
- Noin puolessa välissä käsiteltävää teemaa
- Taitotestissä tehdään perustehtäviä, jotka arvioidaan
- Vaikuttaa arviointiin
- Itsearviointiosuus
Olen viikko sitten aloittanut taitotesti-kokeilun, jonka tuloksista tulen kirjoittelemaan blogiini, kun jotain mielenkiintoista on havaittavissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti